Flight Mechanics

Visualisierung einer Wirbelschleppe
Visualisierung einer Wirbelschleppe
Am Forschungsflughafen in Braunschweig untersuchten die Wissenschaftler das Verhalten von Luftverwirbelungen, die durch Flugzeuge enstehen. Mit dem Forschungsflugzeug ATTAS wurden, die durch die Tragflächen erzeugten so genannten Wirbelschleppen, sichtbar gemacht. Das besondere Augenmerk richteten die Wissenschaftler dabei auf Start- und Landeanflüge. Ziel der Versuche ist, durch eine genauere Berechnung der Ausbreitung und des Abbaus der Wirbelschleppen die möglichen Staffelungsabstände zwischen hintereinander an- oder abfliegenden Flugzeugen zu verringern.

The expert group on Flight Mechanics evaluates the dynamic behavior of aircraft, regarding the specific operational limitations and atmospheric influences, e.g. wake vortices.

The focus is a holistic view of the flight systems in terms of flight performance, flight characteristics, controllability, emissions and registration issues. The evaluation of the flight mechanical properties is realised on the basis of specifically developed measurement and simulation data, e.g. the software tool MAPET (Model Based Aircraft Performance Evaluation Tool).

Flight experiments are prepared and executed in collaboration with the DLR department for Flight Experiments. The development and evaluation of new aircraft configurations like solar airplanes and the flying wing are additional topics of research.

Contact

Dr.-Ing. Holger Duda

Head of Department
Institute of Flight Systems
Flight Dynamics and Simulation
Lilienthalplatz 7, 38108 Braunschweig

Per Ohme

Head of Department
Institute of Flight Systems
Flight Dynamics and Simulation
Lilienthalplatz 7, 38108 Braunschweig