Towards Zero Emission Airports

THOR

The aim of the THOR project is to create a roadmap towards zero-emission and energy-efficient airport operations.

In airports, the interests of independent stakeholders come together. For example, airline representatives are concerned that their own flights are on time, while the airport operator is committed to several airlines and wants to achieve a stable overall process. Ground handling, on the other hand - separate companies with their own contracts - want to deploy their staff and vehicles as cost-effectively as possible. And then you also want to avoid greenhouse gases...

DLR has been researching the improvement of cooperation and communication processes for some time to ensure that this highly complex system works. Now environmental parameters are also to be incorporated into the decision-making process. The decisions of the various players interact - but initially they only have insight into the consequences of their individual decisions. Our Group is working at this interface: by developing new socio-technical systems, the aim is to create an awareness of the overall ecological impact. Every actor should be both enabled and encouraged to act in an environmentally friendly way.

In doing so, we primarily draw on the findings of psychological research (social processes, learning mechanisms, motivation...) and human-computer interaction (ergonomics, persuasive technology, technology acceptance, UX design...) to create an application that fits seamlessly into the operational process and enables measurable savings.

Damit dieses hochkomplexe System funktioniert, forscht das DLR schon länger an der Verbesserung von Kooperations- und Kommunikationsprozessen. Nun sollen auch Umweltparameter in die Entscheidungsfindung miteinfließen. Dabei interagieren die Entscheidungen der verschiedenen Akteure – diese haben zunächst aber nur Einsicht in die Folgen ihrer individuellen Entscheidungen. An der Schnittstelle arbeitet unsere Gruppe: Durch die Entwicklung neuer soziotechnischer Systeme soll ein Bewusstsein für die ökologischen Gesamtauswirkungen geschaffen werden. Jeder Akteur soll sowohl befähigt als auch ermuntert werden, umweltfreundlich zu handeln.

Dabei greifen wir vor allem auf die Erkenntnisse psychologischer Forschung (soziale Prozesse, Lernmechanismen, Motivation…) und der Human-Computer Interaction (Ergonomie, Persuasive Technology, Technikakzeptanz, UX-Design…) zurück, um eine Anwendung zu erstellen, die sich nahtlos in den Betriebsablauf einfügt und messbare Einsparungen ermöglicht.

Jede Farbe steht für eine eigene Kategorie an voneinander unabhängigen Akteuren, die sich einig werden müssen.

Project runtime: 2023 - 2025

Funding body: DLR

Partners: DLR - Institut für Flugführung, Institut für Flughafenwesen und Luftverkehr, Institut für Luftverkehr, Institut für Verkehrssystemtechnik, Institut für vernetzte Energiesysteme, Institut für Verbrennungstechnik